Menu

Deze afbeelding is niet
beschikbaar

Interieur met roze behang II (Intérieur aux tentures roses II)
Edouard Vuillard, 1899

Interieur met roze behang II (Intérieur aux tentures roses II)

1899 Edouard Vuillard (1868 - 1940)

lithografie in vijf kleuren op Chinees papier, 39 cm x 30.7 cm
Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)


Édouard Vuillard legde in zijn werk veel nadruk op patronen. Net als zijn tijdgenoten liet hij zich hiervoor inspireren door de Japanse prentkunst. Maar in tegenstelling tot de ordelijkheid van Japanse prenten, bestaat dit interieurfragment vrijwel volledig uit een decoratieve wirwar van stippels en lijnen. De persoon, het meubilair en het roze behang gaan naadloos in elkaar over. Hierdoor is het een spannende prent, waarin je steeds iets nieuws ziet: wat op het eerste gezicht behang lijkt, blijkt bij langer kijken de kleding van een persoon.

Waarschijnlijk zien we hier het interieur van het appartement waar Vuillard met zijn familie woonde. De intieme, huiselijke sfeer komt in zijn prenten en schilderijen telkens terug. De doorkijkjes met personen die verzonken zijn in hun dagelijkse routine versterken het gevoel van geborgenheid.

De prent komt uit Paysages et interieurs, een serie van twaalf lithografieën. Hierin toonde Vuillard naast interieurs ook stadsgezichten en landschappen. Hij maakte het album in opdracht van de kunsthandelaar en uitgever Ambroise Vollard. Die liet ze drukken in een oplage van 100. Het werd geen commercieel succes en Vollard verkocht de prenten uiteindelijk per stuk. Toch is het album een hoogtepunt binnen de prentkunst van de late negentiende eeuw.

Wat is het?
Wat is er te zien?
Context
prentmaker
drukker
uitgever
recensie in
recensie door
locatie tentoonstelling

Objectgegevens

Inventarisnummer
p1198V2000
Afmetingen
39 cm x 30.7 cm, 34.5 cm x 27.5 cm
Catalogue raisonné
Roger-Marx 37

Opschriften/merken

signatuur
EVuillard , het is hoogst ongebruikelijk dat Vuillard een set signeerde, mogelijk was het dus een gericht geschenk aan iemand
nummer
16 14/22
nummer
55/3/7

Literatuur

  • Claude Roger-Marx, L' oeuvre gravé de Vuillard, Monte-Carlo, [1948], no. 37
  • Elizabeth Wynne Easton, The intimate interiors of Edouard Vuillard, London, cop. 1989, p. 64
  • Gloria Groom, Edouard Vuillard : painter - decorator : patrons and projects, 1892-1912, London [etc.], 1993, p. 93-94
  • Guy Cogeval with Kimberly Jones ... [et al.], Édouard Vuillard, Montreal, 2003, p. 211-212
  • cat. researched and prepared by William Weston, Masterworks in lithography : Pierre Bonnard 1867-1947, Édouard Vuillard 1868-1940, London, 1996, no. 46
  • Avant-propos Hélène Adhémar ; propos Jacques Salomon ; preface par Claude Roger-Marx ; catalogue rédigé par Pierre Georgel, Edouard Vuillard, K.-X. Roussel, Paris, 1968, no. 86-98
  • exposition organisée par Ann Dumas et Guy Cogeval ; introd. par André Chastel, Vuillard, Paris, 1990, p. 67, 69-71
  • sous la dir. de Jean-Paul Monery et Jörg Zutter ; articles de Dario Gamboni ... [et al.], Édouard Vuillard : la porte entrebâillée, Saint-Tropez, 2000, p. 20, 23
  • Claude Roger-Marx, Vuillard et son temps, Paris, 1945, p. 185
  • Antoine Salomon and Guy Cogeval ; with the collaboration of Mathias Chivot, Vuillard : the inexhaustible glance : critical catalogue of paintings and pastels, Paris, 2003, p. 451-458, 493, 534, 535, 536
  • Présentation, choix et notes de Gilbert Guisan et Doris Jakubec, Félix Vallotton : documents pour une biographie et pour l'histoire d'une oeuvre, Lausanne ; Paris, 1973-1975, 176-177
  • Anisabelle Berès et Michel Arveiller, Les peintres graveurs, 1890-1900, Paris, 2002, no. 241-246
  • Ursula Perrucchi-Petri ; Vorwort René Wehrli, Bonnard und Vuillard im Kunsthaus Zürich, Zürich, 1972, p. 58-61
  • by Andrew Carnduff Ritchie, Edouard Vuillard, New York, 1969, p. 93, 95
  • Hrsg. von Claire Frèches-Thory und Ursula Perucchi-Petri, Die Nabis : Propheten der Moderne, München, 1993, p. 468-471
  • Ursula Perucchi-Petri, Intime Welten : das Interieur bei den Nabis, Bonnard, Vuillard, Vallotton, Bern, 1999, p. 24-26
  • [Claire Frèches-Thory, Ursula Perucchi-Petri], Nabis 1888-1900 : Pierre Bonnard, Maurice Denis, Henri-Gabriel Ibels, Georges Lacombe, Aristide Maillol, Paul-Elie Ranson, József Rippl-Rónai, Kerr-Xavier Roussel, Paul Sérusier, Félix Vallotton, Jan Verkade, Edouard Vuillard, Paris, 1993, no.284
  • par François Fossier, La nébuleuse Nabie : les Nabis et l'art graphique, Paris, 1993, p. 126-146
  • Ursula Perucchi-Petri, Die Nabis und das moderne Paris : Bonnard, Vuillard, Vallotton und Toulouse-Lautrec, aus der Sammlung Arthur und Hedy Hahnloser-Bühler und aus Schweizer Museums- und Privatbesitz, Bern, 2001, p. 49-59
  • Claire Frèches-Thory, Antoine Terrasse, Les Nabis, Paris, 2002, p. 230-235
  • Una E. Johnson, Ambroise Vollard, editeur : prints, books, bronzes, New York, cop. 1977, p. 22, 153-154
  • John Ittmann, Post-impressionist prints : Paris in the 1890s, Philadelphia, 1998, p. 57-62
  • Gabriel P. Weisberg ...[et al.], Japonisme : Japanese influence on French art 1854-1910, Cleveland [etc.], 1975, p. 64, 106-107
  • Colta Feller Ives, The great wave : the influence of Japanese woodcuts on French prints, New York, 1974, p. 67-78
  • Phillip Dennis Cate, Gale B. Muray, Richard Thomson, Prints abound : Paris in the 1890s, from the collections of Virginia and Ira Jackson and the National Gallery of Art, Washington, 2000, p. 49-59
  • ed. by Pat Gilmour, Lasting Impressions : lithography as art, London, cop. 1988, p. 110-128
  • Ursula Perucchi-Petri ; Vorwort Eduard Hüttinger, Die Nabis und Japan : das Frühwerk von Bonnard, Vuillard und Denis, München, 1976, p. 129-130, 137-139
  • Katherine M. Kuenzli, The Nabis and intimate modernism : painting and the decorative at the Fin-de Siécle, Surrey, 2010, p. 149-183
  • ed. by Patricia Eckert Boyer ; with essays Patricia Eckert Boyer and Elizabeth Prelinger, The Nabis and the Parisian Avant-Garde, New Brunswick (etc.), cop. 1988, p. 58-59, 65, 67
  • [Gabriel Naughton and Julian Agnew], La Vie Parissienne : an exhibition of French coloured lithographs 1890-1900, London, [1972], p. 22-29
  • Robert Theodore Wang, The graphic art of the Nabis, 1888-1900, Ann Arbor [etc.], 1986, p.166-168
  • ed. Rebecca A. Rabinow ; Douglas W. Druick, Ann Dumas ... [et al.], Cézanne to Picasso : Ambroise Vollard, patron of the Avant-Garde, New Haven, 2006, p. 189-196
Ontdek nu