In de hemel of Gesloten ogen
Nu te zien
Odilon Redon (1840 - 1916), 1889
olieverf op karton, 45 cm x 35 cm
Credits: Van Gogh Museum, Amsterdam (Staat der Nederlanden)
Deze vrouw met haar gesloten ogen is een intrigerende figuur. Zij staat symbool voor Redons artistieke opvattingen. Die kwamen erop neer dat de kunstenaar de blik naar binnen wilde richten. Niet afgeleid door de zichtbare werkelijkheid vond hij daar de ware inspiratie voor zijn kunst. De vrouw krijgt een extra spirituele lading door haar stralenkrans.
Odilon Redon schreef in 1889 in zijn rekeningenboek dat hij dit schilderij aan Theo van Gogh verkocht. Redon noemde het toen nog In de Hemel, maar gaf het later de huidige titel, Gesloten ogen. Theo kocht in 1890 ook een prent met een van Redons vele varianten op dit thema.
Download de wetenschappelijk entry van dit werk uit de bestandscatalogus Odilon Redon en Andries Bonger (pdf, 1,8 MB)
- Inventarisnummer
- s0500N1999
- Afmetingen
- 45 cm x 35 cm, 74.3 cm x 64.5 cm, 8 cm
- Herkomst
- 8 juli 1889 verkocht door de kunstenaar, Parijs aan Theo van Gogh, Parijs voor FRF 200; na zijn overlijden op 25 januari 1891 overgedragen door zijn weduwe Jo van Gogh-Bonger, Bussum aan zijn zus Willemina van Gogh; tussen maart en augustus 1907 verkocht door Willemina van Gogh, vermoedelijk via Joan van Houten aan Andries Bonger, Amsterdam; na zijn overlijden op 20 januari 1936 geërfd door zijn weduwe Françoise W.M. Bonger-van der Borch van Verwolde, Amsterdam; na haar overlijden in 1975 nagelaten aan haar erven, Nederland; 18 december 1999 geschonken door deze erven aan de Staat der Nederlanden ter plaatsing in het Van Gogh Museum, Amsterdam.
- kunstenaar
- Odilon Redon
- Credits
- Van Gogh Museum, Amsterdam (Staat der Nederlanden)
Kopenhagen, Ny Carlsberg Glyptotek, Odilon Redon. Into the dream, 11 oktober 2018-20 januari 2019
Otterlo, Kröller-Müller Museum, Odilon Redon: Literatuur en Muziek, 2 juni-9 september 2018, nr. 24
Riehen, Fondation Beyeler, Odilon Redon, 2 februari-18 mei 2014, nr. zonder nr.
Madrid, Museo Thyssen-Bornemisza, Surrealism and the dream, 8 oktober 2013-14 januari 2014, nr. 14
Madrid, Fundación MAPFRE, Odilon Redon, 11 februari-29 april 2012, nr. 51
Amsterdam, Van Gogh Museum, Odilon Redon en Emile Bernard. Meesterwerken uit de collectie van Andries Bonger, 10 april-20 september 2009, nr. 100
Gifu, Museum of Fine Arts Gifu, Odilon Redon : le souci de l'absolu, 8 oktober-8 december 2002, nr. 122
Shimane, Shimane Art Museum, Odilon Redon : le souci de l'absolu, 2 augustus-23 september 2002, nr. 122
Gifu, Museum of Fine Arts Gifu, Odilon Redon : le souci de l'absolu, 8 oktober-8 december 2002, nr. 122
Amsterdam, Van Gogh Museum, Odilon Redon : Prince of Dreams, 1840-1916, 20 oktober 1994-15 januari 1995, nr. Niet in catalogus
Enschede, Rijksmuseum Twenthe, Odilon Redon 1840-1916 : tekeningen, litho's, pastels en schilderijen uit Nederlands bezit, 1 december 1984-20 januari 1985, nr. 18
Amsterdam, Rijksmuseum Amsterdam, André Bonger en zijn kunstenaarsvrienden: Redon, Bernard, Van Gogh, 6 juni-6 augustus 1972, nr. 10
Den Haag, Gemeentemuseum Den Haag, Odilon Redon, 3 mei-23 juni 1957, nr. 172
Arnhem, Vereniging voor Beeldende Kunst Arnhem, Tentoonstelling van Odilon Redon: Schilderijen, tekeningen, litho’s, 26 maart-4 april 1948, nr. 7
Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam, Moderne Kunst Kring: Ouvrages de peinture, sculpture, dessin, gravure: exposée au Musée Municipal Suasso, 6 oktober-7 november 1912, nr. 107
Amsterdam, Stedelijk Museum, Moderne Kunst Kring, 6 oktober-5 november 1911, nr. 107
Amsterdam, Larensche Kunsthandel, Tentoonstelling van werken van Odilon Redon (alles particulier bezit), 7-14 mei 1909, nr. 14
Den Haag, Haagsche Kunstkring, Odilon Redon, 20 mei-1 juli 1894
Den Haag, Haagsche Kunstkring, Odilon Redon, mei-juni 1894, nr. 1
Brussel, Les Vingt, Les XX. VIIe exposition annuelle, 18 januari-23 februari 1890, nr. 1
Stolwijk, Chris, Veenenbos, H., Heugten, Sjraar van, account book of Theo van Gogh and Jo van Gogh-Bonger, Leiden, 2002, pp. 16, 43, 139, 200
Groot, I.M. de, André Bonger en zijn kunstenaarsvrienden Redon, Bernard, Van Gogh, Amsterdam, 1972, p. 16
Synnestvedt, D., Faith and learning at Bryn Athyn College of the New Church, Bryn Athyn, 2004, pp. 97-98
Vergeest, Aukje, French collection : nineteenth-century French paintings in Dutch public collections, Amsterdam, 2000, p. 274
Inhoudelijk jaarverslag 1999 : stichting Van Gogh Museum, Amsterdam, 2000, p. 21
Bloch, V., Borch van Verwolde-Bonger, F.W.M. barones van der, Wijsenbeek, L.J.F., Odilon Redon, Den Haag, 1957
Rapetti, Rodolphe, Leeman, Fred, Cogeval, Guy, Odilon Redon : [1840-1916], Madrid, 2012, pp. 196-198
Boitelle, René, Berg, Klaas-Jan van den, Goetz, E., A technical examination of Odilon Redon's paintings from the Bonger collection, Van Gogh Museum, pp. 67, 69, 73-75, 77
Decroocq, M.-C., Lacau St. Guily, A., Wildenstein, Alec, Odilon Redon : catalogue raisonné de l'oeuvre peint et dessiné, Paris, 1992-1998, vol. 1: pp. 173, 188
Yamamoto, A., Odilon Redon : le souci de l'absolu, 2002, pp. 98, 206
Kolks, Z., Niermeyer, M., Uitert, Evert van, Odilon Redon 1840-1916 : tekeningen, litho's, pastels en schilderijen uit Nederlands bezit, Enschede, 1984, p. 13
Leeman, Fred, Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Vergeest, Aukje, Stolwijk, Chris, Odilon Redon en Emile Bernard : meesterwerken uit de collectie van Andries Bonger, Amsterdam, 2009, pp. 72-73, 98-99, 121
Recent acquisitions by the Van Gogh Museum, Amsterdam, p. 600
Jiménez, José, Ades, Dawn, Sebbag, Georges, Surrealism and the dream, Madrid, 2013, pp. 41, 109, 345
Maus, O., Delevoy, R.L., XX Bruxelles : catalogue des dix expositions annuelles, Bruxelles, 1981, p. 208
Leeman, Fred, Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Vergeest, Aukje, Stolwijk, Chris, Odilon Redon and Emile Bernard : masterpieces from the Andries Bonger collection, Amsterdam, 2009, pp. 72-73, 98-99, 121
Viola, Maria, Odilon Redon in de Violier, p. 5
Giovanni, tentoonstelling van den Modernen Kunstkring, p. 6
Kikkert, Conrad, Schilderkunst : Odilon Redon, p. 10
ultra-moderne tentoonstelling, p. 2
Berger, K., Odilon Redon : Phantasie und Farbe, Köln, 1964, p. 185
Wildenstein, Alec, Redon, Paris, 1982, pp. 22, 50
Bacou, Roseline, Redon, Odilon, Lettres de Gauguin, Gide, Huysmans, Jammes, Mallarmé, Verhaeren à Odilon Redon, Paris, 1960, p. 294, n. 3, en p. 164
Larson, B, dark side of nature : science, society, and the fantastic in the work of Odilon Redon, University Park, 2005, p. 140
Leblond, Marius-Ary, Lettres d'Odilon Redon (1878-1916), Paris [etc.], 1923, p. 78
Gamboni, Dario, brush and the pen : Odilon Redon and literature, Chicago, 2017, pp. 203, 218
Sandström, Sven, monde imaginaire d'Odilon Redon : étude iconologique, New York, 1955, pp. 164–165
Chaban-Delmas, J., Coustet, Robert, Huyghe, René, Martin-Méry, G., Odilon Redon 1840-1916, Bordeaux, 1985, p. 161
Leeman, Fred, Sharp, Kevin, Vroege verzamelaars van Redon in Nederland, pp. 17, 23 en p. 27, nn. 27 en 30
Tilburg, Merel van, Gamboni, Dario, Bonger, Andries, Redon, Odilon, « Sans adieu » : Andries Bonger – Odilon Redon : correspondance 1894-1916, Paris, 2022