Auriol, George
George Auriol (1863-1938) was als kunstenaar en redacteur nauw betrokken bij het meest artistieke cabaret van Montmartre, Le Chat Noir.
Hij droeg bij aan het beroemde schaduwtheater van het cabaret, een innovatief schimmenspel dat menig prentkunstenaar van het fin de siècle inspireerde.
Ook ontwierp Auriol de decoratieve omslagen voor het gelijknamige tijdschrift van het cabaret en voor de bladmuziek van de artiesten die er optraden.
-
Meesterlijke typografie
Nadat Auriol in 1892 was vertrokken bij het cabaret ging hij zich verdiepen in de kleurenlithografie en groeide hij uit tot de meest gevraagde illustrator van decoratieve boekomslagen, tijdschriften en bladmuziek.
Met zijn opmerkelijke gebruik van typografie en monogrammen ontwikkelde hij een geheel eigen en zeer expressieve kunstvorm.
Hij verrijkte hiermee ook vaak het werk van andere kunstenaars, waaronder het kunstenaarsboek Les trente-six vues de la tour Eiffel van zijn leermeester Henri Rivière.
-
Organische ornamenten
Auriols illustraties en grafische ontwerpen bevatten veel aan de natuur ontleende vormen en zijn sterk beïnvloed door de Japanse kunst.
Vanwege het decoratieve karakter werd zijn werk door veel kunstenaars en critici geassocieerd met de opkomende art nouveau. Dit tot groot ongenoegen van Auriol, die de beweging hekelde en bespotte.
Verder lezen
Armond Fields, George Auriol, Layton 1895
Arsène Alexandre, ‘George Auriol’, Art et décoration, pp. 161-180
George Auriol, Roger Marx, Le Premier Livre des cachets, marques et monogrammes dessinés par Georges Auriol, Parijs 1901