schaduwtheater
Het populaire schaduwtheater in het cabaret Le Chat Noir had een enorme impact op de ontwikkeling van een moderne, decoratieve stijl in de prentkunst van het fin de siècle.
Prentkunstenaars als Henri de Toulouse-Lautrec, Pierre Bonnard en Edouard Vuillard woonden de voorstellingen bij en begonnen in hun prenten silhouetten te gebruiken.
Met deze monochrome, platte vlakken gaven zij hun prenten een modern uiterlijk en konden ze een bepaalde stemming oproepen.
-
Chat Noir en Rivière
Schaduwtheater bestond al sinds de 18de eeuw als eenvoudig familievermaak, maar werd in Le Chat Noir ontwikkeld tot een waar Gesamtkunstwerk.
Tussen 1885 en 1897 creëerde prentkunstenaar Henri Rivière ruim veertig shows, waaraan telkens zo’n twintig kunstenaars meewerkten. Sprookjesachtige werelden werden opgeroepen met uit zink gesneden figuren die werden bewogen achter een doek met een felle lamp erop.
Het waren volwaardige theatervoorstellingen, met geschilderde decors, geluidseffecten, en tekst en muziek van eigentijdse componisten.
-
Affiches, prenten en geïllustreerde bladmuziek
Geïnspireerd door het schaduwtheater gebruikten kunstenaars silhouetten in hun prenten, maar er zijn ook prenten die direct aan de voorstellingen zijn gerelateerd.
Zo werden ze aangekondigd met affiches van Rivière en Théophile-Alexandre Steinlen en nam Rivière het initiatief om een geïllustreerde uitgave te maken van de tekst en muziek van het stuk La Marche à l’étoile.
Verder Lezen
Mariel Oberthür, Le Chat Noir 1881-1897, Parijs 1992
Phillip Dennis Cate et al., The Spirit of Montmartre. Cabarets, Humor and the Avant-Garde, 1875-1905, New Brunswick 1996
Phillip Dennis Cate et al., Around the Chat Noir. Arts and Pleasures in Bohemian Montmartre, 1880-1910, tent.cat., Parijs (Musée de Montmartre) 2012