Menu

Deze afbeelding is niet
beschikbaar

De straat (La rue), affiche voor de drukker Charles Verneau
Théophile Alexandre Steinlen, 1896

De straat (La rue), affiche voor de drukker Charles Verneau

1896 Théophile Alexandre Steinlen (1859 - 1923)

lithografie in zeven kleuren op velijnpapier op linnen, 242 cm x 299 cm
Van Gogh Museum, Amsterdam (aankoop met steun van de BankGiro Loterij)


Aan het einde van de negentiende eeuw sierden kleurrijke affiches de straten van Parijs. Het waren niet alleen reclameboodschappen, maar ook ware kunstwerken. De hoogwaardige affiches werden ontworpen door vooruitstrevende jonge kunstenaars en gedrukt door gespecialiseerde drukkers. Théophile Alexandre Steinlen maakte dit gigantische affiche als reclame voor de meesterdrukker Charles Verneau.

De straat is een van Steinlens belangrijkste kunstwerken. Door het grote formaat moest het affiche in maar liefst zes losse delen worden gedrukt. Met zijn fonkelende kleurvlakken, decoratieve patronen en levendige voorstelling heeft het werk alles wat de affichekunst uit deze periode zo baanbrekend maakt.

Steinlen beeldde hier een eigentijds straatbeeld af. Alle bevolkingstypen komen voorbij: de kapitalist, de wasvrouw, de elegante Parisienne en de arbeider. Hij rangschikte de figuren op gelijke hoogte, net als op een fries in een klassieke tempel of een fresco in een kerk. Niet voor niets werden affiches destijds wel ‘fresco’s voor de massa’ genoemd.

Wat is het?
Wat is er te zien?
Context
prentmaker
drukker
uitgever

Objectgegevens

Inventarisnummer
p2725S2013
Afmetingen
242 cm x 299 cm, 234.5 cm x 296 cm, 234.5 cm x 296 cm
Catalogue raisonné
De Crauzat 495

Opschriften/merken

signatuur en datum
Steinlen 96
opschrift
Affiches Charles Verneau
opschrift
"LA RUE" PARIS. 114, RUE OBERKAMPF CHARLES VERNEAU, IMPRIMEUR door Imprimerie Charles Verneau

Literatuur

  • E. de Crauzat ; preface de Roger Marx, L'oeuvre gravé et lithographié de Steinlen : catalogue descriptif et analytique suivi d'un essai de bibliographie et d'iconographie de son oevres illustré, San Francisco, 1983, no. 495
  • Richard Thomson, Phillip Dennis Cate, Mary Weaver Chapin, Toulouse-Lautrec and Montmartre, Washington, 2005, p. 11-13
  • Susan Gill, Théophile Steinlen : a study of his graphic art, 1881-1900, Ann Arbor, 1985, p. 180, 193-196
  • Phillip Dennis Cate and Susan Gill, Théophile-Alexandre Steinlen, Salt Lake City, cop. 1982, p. 109, 118-120
  • textes de Carolyne Krummenacker, Philippe Kaenel, Raphaël Gérard, Théophile- Alexandre Steinlen (1859-1923), Paris, 2004, p. 44
  • [Peter Murray], Théophile Alexandre Steinlen (1859-1923) : an exhibition of paintings, drawings and graphic works, Geneva, 1993, p. 13-15
  • [Ruth Dreifuss, Alain Vaissade, Cäsar Menz ... [et al.]], Steinlen et l'époque 1900, Genève, 1999, p. 77-78
  • Jürgen Döring, Toulouse-Lautrec und die Belle Epoque, München, 2002, p. 74-75
  • Claude Ghez, Carolyne Krummenacker, Raphaël Gérard ... [et al.], Théophile-Alexandre Steinlen : meester van Montmartre, 2007, p. 34, 37
  • préface de Nicole d'Huart et Isabelle Six, 200 affiches de la Belle Époque : les murs s'affichent au Musée d'Ixelles, Bruxelles, 2004, p. 54-55
  • Mary Weaver Chapin, Posters of Paris : Toulouse-Lautrec and his contemporaries, München, 2012, p. 130
  • ed. by Gabriel P. Weisberg ; [forew. Karal Ann Marling], Montmartre and the making of mass culture, New Brunswick [etc.], 2001, p. 72-75
Ontdek nu