Menu

Deze afbeelding is niet
beschikbaar

Frontispice
Henri de Toulouse-Lautrec, 1896

Frontispice

1896 Henri de Toulouse-Lautrec (1864 - 1901)

lithografie in drie kleuren op velijnpapier, 52.2 cm x 40.4 cm
Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)


De prentenserie Elles toont scènes uit de Parijse maisons closes: bordelen die door de Franse staat werden gedoogd en gecontroleerd. Henri de Toulouse-Lautrec kwam daar regelmatig, en logeerde er zelfs. In zijn prentenserie verwerkte hij het dagelijks leven van de prostituees.

Op de prenten zien we de vrouwen in hun privévertrekken. Ze slapen, ontbijten, maken hun toilet of wachten op klanten. De intieme voorstellingen hebben naar huidige maatstaven geen uitgesproken erotisch karakter. In de tijd van Lautrec vond men zulke prenten echter schandalig en onzedelijk.

In de 19de eeuw was de lithografie een enorm populaire techniek onder kunstenaars. Met deze serie toonde Lautrec dat hij er een meester in was. Sommige van zijn litho’s bestaan uit grote kleurvlakken en knallen van het papier. In andere gebruikte hij slechts één kleur en bouwde hij de voorstelling uitsluitend op uit subtiele lijnen. Ook paste hij hier en daar crachis toe, een techniek waarbij de inkt wordt aangebracht in spetters. Het exclusieve karakter van deze beroemde serie wordt benadrukt door het luxe papier en de kleine oplage.

Wat is het?
Wat is er te zien?
Context
prentmaker
drukker
uitgever
locatie tentoonstelling

Objectgegevens

Inventarisnummer
p2462bV2006
Afmetingen
52.2 cm x 40.4 cm, 52.2 cm x 40.4 cm
Catalogue raisonné
Wittrock 155 III, Delteil 179, Adriani 171, Adhémar 200 II

Opschriften/merken

monogram
H T L door Toulouse-Lautrec, Henri de
opschrift
Serie No 58 GP door Pellet, Gustave
watermerk
G. PELLET T. LAUTREC

Literatuur

  • Riva Castleman, Toulouse-Lautrec : posters and prints from the collection of Irene and Howard Stein, Atlanta, 1998, p. 114-115
  • By Wolfgang Wittrock ; edited and translated by Catherine E. Kuehn, Toulouse-Lautrec : the complete prints, London, 1985, p. 376-377
  • Loys Delteil, Le peintre-graveur illustré : the graphic works of nineteenth and twentieth century artists : an illustrated catalog, New York, 1969, no. 179
  • Götz Adriani, Toulouse-Lautrec : das gesamte graphische werk : Sammlung Gerstenberg, Köln, 1986, p. 222-225
  • Toulouse-Lautrec : artist of Montmartre, Urbana, 2001, p. 98-99
  • Danièle Devynck, Henri de Toulouse-Lautrec : les affiches : collection du Musée Toulouse-Lautrec = Henri de Toulouse-Lautrec : the posters : the Toulouse-Lautrec museum collection, Graulhet, 2001, p. 88-89
  • [Richard Thomson...et al.], Toulouse-Lautrec, Paris, 1992, p. 436-439
  • Jean Adhémar, Toulouse-Lautrec : his complete lithographs and drypoints, New York, [s.a.], no. 200-210
  • Phillip Dennis Cate, Gale B. Muray, Richard Thomson, Prints abound : Paris in the 1890s, from the collections of Virginia and Ira Jackson and the National Gallery of Art, Washington, 2000, p. 50-51
  • David A. Brenneman ; with contributions from Riva Castleman, Laura Dickey, Frances Fowle ... [et al.], Toulouse-Lautrec & friends : the Irene and Howard Stein collection, Atlanta, 2010, p. 68-81
  • Colta Feller Ives, The great wave : the influence of Japanese woodcuts on French prints, New York, 1974, p. 79-94
  • ed. by Pat Gilmour, Lasting Impressions : lithography as art, London, cop. 1988, p.134
  • Katherine M. Kuenzli, The Nabis and intimate modernism : painting and the decorative at the Fin-de Siécle, Surrey, 2010, p. 51-52
  • Claude Roger-Marx, Meesters der prentkunst in de 19e eeuw, Den Haag, [1965], p.192-201
  • Peter Assmann ; Martin Hochleitner ; Alain Tapié ;; ... [et al.], Toulouse-Lautrec : der intime Blick, Ostfildern, 2009, p. 21, 44, 47-48, 107-121
  • Udo Felbinger, Henri de Toulouse-Lautrec 'Elles', Stuttgart, 2003
  • Emmanuel Pernoud, Le bordel en peinture : l'art contre le goût, Paris, 2001, p. 66-73
  • Henri de Toulouse-Lautrec : woman as myth, Turin, 2001, p. 13-35
  • Fleur Roos Rosa de Carvalho, Marije Vellekoop, Prentkunst in Parijs : de rage van het fin de siècle, Amsterdam, 2012, p. 74-79 ,102-105
  • Jürgen Döring, Toulouse-Lautrec und die Belle Epoque, München, 2002, p. 176, 186-195
  • Ed. by Karin A. Levine ; Karin Breuer, Japanesque : the Japanese print in the era of Impressionism, München, 2010, p. 66-107
  • [medewerkers van Gogh Museum], Van Gogh Museum : jaarverslag 2006, Amsterdam, 2007, p. 11, 17, 20-23, 28-29, 69
  • Götz Adriani, Bordell und Boudoir : Schauplätze der Moderne : Cézanne, Degas, Toulouse-Lautrec, Picasso, Ostfildern, 2005, p. 179-201
  • Anisabelle Berès et Michel Arveiller, Les peintres graveurs, 1890-1900, Paris, 2002, no.202
  • By Frances Carey and Antony Griffiths, From Manet to Toulouse-Lautrec : French lithographs 1860-1900, London, 1978, p. 72-91
  • [Emmanuel Le Roy Ladurie...et al.], Toulouse-Lautrec : les estampes et les affiches de la Bibliothèque Nationale = Toulouse-Lautrec : prints and posters from the Bibliothèque Nationale, Paris, 1992, p. 150-171
  • Richard Thomson, Phillip Dennis Cate, Mary Weaver Chapin, Toulouse-Lautrec and Montmartre, Washington, 2005, p. 204-235
  • Hollis Clayson, Painted love : prostitution in french art of the impressionist era, New Haven, 1991, p. 1-26
  • Rita E. Täuber, Der häßliche Eros : Darstellungen zur Prostitution in der Malerei und Grafik 1855-1930, Berlin, 1997, p. 35-37
  • Hervé Manéglier, Les artistes au bordel, Paris, 1997, p. 265-268
  • Charles Bernheimer, Figures of ill repute : representing prostitution in nineteenth-century France, Cambridge, 1989, p. 157-199
  • Susan Hollis Clayson, Representations of prostitution in early third republic France, Ann Arbor, 1985, p. 79-176
  • Edited by The Society for the Study of Japonisme, Japonisme in art : an international symposium, Tokyo, 1980, p. 239-260
  • John Leighton, Chris Stolwijk, Sjraar van Heugten, Van Gogh Museum : a decade of collecting : acquisitions 1997-2006, Amsterdam, 2006, p. 98-99
  • préface de Nicole d'Huart, Toutes les affiches de Henri de Toulouse-Lautrec aux Musée d'Ixelles, Bruxelles, 2002, p. 80-83
  • Florence Rionnet, Les nuits de Toulouse-Lautrec : de la scène aux boudoirs, Paris, 2007, p. 46-52
  • [Katalog : Anne Röver-Kann], Henri de Toulouse-Lautrec : Parisier Nächte, Bremen, 1994, p. 173-183
  • Ed. by Jay A. Clarke ; with essays by Mary Weaver Chapin, Anne Higonnet, Richard Kendall ... [et al.], The Impressionist line from Degas to Toulouse-Lautrec : drawings and prints from the Clark, Williamstown, 2013, p. 121-135